Το bullying αλλοιώνει μέρη του παιδικού εγκεφάλου

9591877739774580413Ο Νοέμβριος στο Ηνωμένο Βασίλειο έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς είναι ταγμένος κατά του σχολικού εκφοβισμού. Το bullying, αξίζει να αναφέρεται καθόλη την διάρκεια του χρόνου, και όχι μόνο έναν συγκεκριμένο μήνα, αφού σύμφωνα με νέα έρευνα, οι επιδράσεις που ασκεί πάνω σε ένα παιδί, παρατηρείται πως αλλοιώνουν σημαντικά μέρη του παιδικού εγκεφάλου.

Bullying. Η λέξη του σχολικού εκφοβισμού δεν ηχεί απειλητικά στα αυτιά μας, τουλάχιστον όσο το περιεχόμενο της, δεν επηρεάζει το άμεσο οικογενειακό μας περιβάλλον. Η εισχώρησή της στις ψυχές πολλών παιδιών θα έπρεπε να είναι μια προβληματική, ιδιαίτερα ανησυχητική όταν προχωρά στην αναζήτηση του επόμενου θύματος. Αγνοώντας πολλοί από εμάς, τις διαστάσεις που λαμβάνει στην πράξη, αξίζει να υπενθυμίσουμε πως το bullying γεννιέται από άτομα που επιθυμούν να παγιώσουν στους συμμαθητές τους μια επιβλητική εικόνα του εαυτού τους. 

Μιλώντας για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, bullying σημαίνει οποιαδήποτε επιθετική συμπεριφορά που εκδηλώνεται σκόπιμα και επαναλαμβανόμενα στο σχολικό περιβάλλον ενός παιδιού. Σκοπός της είναι η πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου στο άτομο που την υφίσταται μέσα από μια έντονη διάθεση επιβολής.

Η πρόσφατη έρευνα, που πραγματοποιήθηκε από το “Children’ s Hospital” του Λος Άντζελες και το “Keck School of Medicine” του πανεπιστημίου της Νότιας Καρολίνας, επιβεβαίωσε το γεγονός πως ο σχολικός εκφοβισμός αλλάζει την φυσική δομή του παιδικού εγκεφάλου. Οι ερευνητές συγκεκριμένα, εξέτασαν 83 υγιή παιδιά, ηλικίας 9 έως 14 χρονών, όπου κατά τη διάρκεια της έρευνας έγιναν μαγνητικές τομογραφίες του εγκεφάλου τους ενώ παράλληλα χρησιμοποιήθηκε ένα ειδικό ερωτηματολόγιο. Οι τομογραφίες έγιναν σε διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου και σε διαφορετικές ηλικίες.

Από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι τα παιδιά που είχαν βιώσει περιστατικά σχολικού εκφοβισμού στην ηλικία των εννιά ετών, παρουσίαζαν σημαντικές διαφορές στη δομή του εγκεφάλου τους στην ηλικία των 14 ετών. Η αμυγδαλή, που συνδέεται με την ικανότητα να αντιλαμβανόμαστε τα συναισθήματα και να αντιδρούμε στο άγχος, ήταν μεγαλύτερη σε όγκο στα 14χρονα παιδιά που είχαν δεχτεί επιθετική συμπεριφορά κατά την παιδική τους ηλικία, με την μεγαλύτερη επίδραση να παρατηρείται πάνω στα αγόρια.

Οι έφηβοι που είχαν βιώσει περιπτώσεις bullying κατά το παρελθόν, είχαν επίσης, πιο λεπτούς κροταφικούς και προμετωπιαίους φλοιούς, δηλαδή περιοχές που παίζουν καθοριστικό ρόλο στην πρόσβαση και αφομοίωση των πληροφοριών αλλά και στην ρύθμιση της συμπεριφοράς. Αυτοί οι λεπτοί φλοιοί εντοπίστηκαν και στα δύο φύλα, αλλά παρουσιάστηκαν πιο έντονα στα κορίτσια από ότι στα αγόρια.

Όπως εξηγεί η δημιουργός της έρευνας και παιδίατρος, Alina Arakelian, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν αυξήσει την επίδραση που έχει το bullying στους μαθητές σε αυτές τις ηλικίες. “Πριν την έκρηξη των social media, οι σχολικές επιθέσεις έμεναν στον χώρο του σχολείου. Τώρα, μέσω των social media, ο σχολικός εκφοβισμός σε καταδιώκει και σε ακολουθεί παντού”.

Η διάθεση κυριαρχίας και επιβολής από πλευράς ορισμένων μαθητών, στιγματίζει ανεπανόρθωτα τους μαθητές που θεωρούνται “αδύναμοι” και “ευάλωτοι”. Οι αλλαγές, που προκύπτουν στον παιδικό εγκέφαλο από τα περιστατικά επιθετικών και βίαιων συμπεριφορών, επαληθεύουν το γεγονός πως οι επιπτώσεις του bullying δεν μένουν σε θεωρητικό επίπεδο. Εισχωρούν στην ψυχή ενός παιδιού και προκαλούν αλλαγές, που είναι ικανές να επηρεάσουν ακόμη και τη δομή του εγκεφάλου.

Share

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.